onsdag 30 september 2009

Rådjursjakt

Husse hade laddat ett par ben med köttbullar som jag låg och tuggade på i trädgården. Själv satt han på altanen och lyssnade på fråga hund och katt på radion. Jag gick en sväng bakom uthuset, och då får husse se ett rådjur komma rusande med raketfart förbi honom. Ett par meter efter kom jag... Jag hörde att han ropade och jag tyckte han skrek att jag skulle stanna rådjuret, och jag försökte verkligen. Husse är ju lite långsam av sig, så han hann inte med där, och gav upp letande efter en stund och gick hem och hämtade mobilen. När han gick ut igen kom postbilen, och postkillen sa att han sett mig en halv kilometer bort, så då tog husse min bil och åkte iväg åt det hållet. Jag går ju inte alltid på vägarna, men han råkade komma precis när jag kom traskandes på trottoaren runt ett hörn, och då erbjöd han mig skjuts hem. Det var skönt, för jag hade kutat ganska ordentligt och var onekligen ganska flåsig. Skatorna hade under tiden försökt sno köttbullarna ur mina ben, men husse räddade det som var kvar åt mig. Jag måste få honom att bli snabbare med kameran, för det blir ju inga bilder på det här sättet. Flåsiga pussar, Ludde

6 kommentarer:

Sigge sa...

Ludde då!
Det var du som skulle stanna INTE rådjuret!
Förresten så tror jag att det u ägnade dej åt faller under olaga jakt eller nåt sånt.
I morgo är det tillåtet at jaga med drivande hund för då är det 1 oktober.

Rudi sa...

Min matte och husse brukar vissla och tjoa när jag sport-springer med rådjur, ju mer de hejar på desto roligare är det, tycker jag. Sen brukar de låtsas vara arga i alla fall, det d'är fattar jag inte. Men visst är det en skön trötthetskänsla när man sprungit färdigt ...

taxenmilton sa...

Skönt Ludde då är du ordentligt motionerad idag!! Tyvärr så bryr jag mig inte om rådjuren, jag förstår att inte husse hinner med att fota i jakten åxo. Du får drömma i natt att du hann ifatt!!!! Kram Milton

Kasper sa...

Det viktigaste först - ben med köttbullar i?? Var hittar man såna ben - inser mer och mer vilken okreativ matte jag har...

Men du Ludde - hur blev det med det där staketet som din husse fixade? Hoppar du över det, eller blev det inte färdigt?

Inga bilder - vaddå, jag tycker ju att jag ser alltihop! ;)
Tycker mig till och med HÖRA husse när han försökte stoppa dej!

Hillman sa...

Du har fått det där om baktassen igen, det var du som skulle stanna, inte stanna rådjur. Hoho, det måste ha varit en syn för gudar. Lite som råttan på repet, först rådjuret sen du och sist din husse.

Det påminner mig om när min reservmorsa, där vi bodde förut fanns det mycket rådjur. En dag när matte öppnade ytterdörren då kom Kickan som hon hette, rusande förbi matte, flygande utför trappen och rundade hörnet på huset, drog iväg ner i trädgården med 3 rådjur framför sig. Matte skrek stanna, men Kickan bara rusade vidare tills matte skrek med sin skarpaste röst stanna Kickan. Då tvärstannade min reservmorsa och vände åter till matte som förstås blev jätteglad och Kickan fick massor med godis och beröm. Inte lätt att få stopp på en jakthund som har kontakt med bytesdjuret men det gick.

Din husse och matte får börja på att träna dig i ordet stanna, så du riktigt vet vad det betyder, för annars kommer detta att hända flera gånger.

Taxkramisar.

Malte och Snoken sa...

jaså är du oxå lätt att hundnappa?! det är vi med, viftar man med nåt gott fäljer vi med vem som helst säger matte...
tat lugnt nu med rådjuren! hade inte husse satt upp staket? kanske en grind på den vore på sin plats?!
slafspussar