måndag 26 oktober 2009

Räddaren i nöden...

Idag blev det en händelserik långpromenad.Vi åkte iväg med bilen en bit som vanligt, och när vi kommit ut till skogen så räddade jag nog husses liv.Vi hade väl gått ett par kilometer när jag kände doften av något väldigt konstigt. Jag kutade in i skogen för att kolla vad det var medan husse och matte stannade kvar på vägen. Där var en stor älgtjur som var lite sur för att det fanns ett viltstängsel mot E4:an som gjorde att han inte kunde komma fram där han ville.Jag hjälpte honom att hitta ut till skogsvägen istället så han kunde springa åt ett annat håll. (Tur att husse hade kameran redo.) Jag följde efter älgen en bit så han inte skulle springa vilse, och sedan vände jag tillbaks till vägen där jag lämnat husse och matte.Det var allt tur att jag kom tillbaks dit, för matte hade gått tillbaks till min bil, men husse, den stackaren, irrade omkring i skogen och ropade och visslade på mig allt vad han orkade. Han hade förmodligen också gått alldeles vilse och hittade inte ut ur skogen.Jag kopplade honom och ledde honom ut ur skogen.Sedan gick jag med honom rätta vägen till matte och bilen. När vi äntligen kom hem duschade jag (med) matte för det var ganska blött och kallt i skogen och hon hade också blivit frusen. Nu ska jag sova och drömma älgdrömmar hela natten. Kram, Ludde

10 kommentarer:

Kasper sa...

Åh Ludde, vad du var duktig!!! Tänk om älgen hade käkat upp din husse annars!!! Och kanske din matte också, av bara farten!! Törs inte tänka tanken ens...
Bra också att du hittade husse, när han gått vilse, dom skulle aldrig klara sig, dom där tvåbenta, utan oss!!

Giah sa...

Vilken tur du var med...Vill inte tänka på vad som hänt annars!!!
Va söt hon är lilla Coco :) tänk va mycket skoj du kan lära henne ;)
På tal om blöta tassar så skulle du höra husse...Han hjälpte matte att göra rent alla 28 tassarna innan vi fick gå in i söndags ;)
Han hade innan det torkat golven, Dumt när vi är ute i leran tycker jag!!!

Men valparna gillar golvmoppen...Du skulle ha sett mattes min när hon stod med bara skaftet kvar moppen snodde två av mina småttingar och tänkte ha som kampleksak ;) (i Lördags)
Torkas mycket på golven här ;)!!!!!

Pussar Giah.

Stella sa...

Ja du, det är allt tur att de har dig!!!
Du får väldigt snygga ben när du är blöt, precis som jag :-)
Sen tänkte du väl på att inte gå för nära älgen, de är inte så lekfulla har jag lärt mig!

Kramar

laurence sa...

vad du är duktig som hjälper alla i skogen.

taxenmilton sa...

Oj Ludde du ser ju helt slut ut, det måste ha varit väldigt spännande och jobbigt för dej, själv skulle jag nog bara rädda mig själv!!!!men det måste ha varit lite gott att få en dusch och få upp värmen när du kom hem, du fick väl nåe gott åsso. Älg Kramar Milton

Hillman och Illerson sa...

Akta dig för älgarna för man kan få sig en spark, speciellt när de lägger öronen bakåt, för då är de inte att leka med. Tur i alla fall för husse och matte att du var med, för annars vet ingen hur det hade gått.

Taxkramisar.

Malte och Snoken sa...

oj oj vilken tur att du var med husse så ahn inte fick skrämselhicka av bde älg o vara vilse! du är verkligen en hjälte!!
slafsar

Sigge sa...

Hoppsan Ludde!
Tur att du hjälpte älgen till rätta igen.
Men min matte påstår också att man ska hålla visst avstånd till dom.
Nåt om att de kan vara väldigt griniga och sparkas.
Jag fyndade nya älgdelar idag.
Bilder kommer hos mej ikväll

Rudi sa...

Jo du Ludde! Älgar är roliga att kolla på,men jag brukar inte jaga dem, jag håller mig till rådjur och mindre djur. Jag tycker allt att du gjorde en riktig hjälteinsats idag. Jag brukar rädda min matte från vildsvin, låtsas jag, egentligen skulle jag aldrig tordas jaga såna.Men det finns massor runt vårt hus.
Älghorn på dig!

strövelstorpslagottona sa...

Vilken livräddare du är. Nu är det verkligen dags för ett diplom att hänga på väggen. Tur att du kunde koppla husse så ni kom tillrätta.
pussar