måndag 24 augusti 2009

Osams

Dagen började ganska bra. Husse gick med mig på morgonpromenaden och vi träffade den portugisiska vattenhunden på vägen och vi nosade en stund och markerade lite båda två. Efter frukosten skrapade han det sista på gaveln och började olja och grundmåla den medan jag och matte sågade bort en buske.Jag fick leta markiesar vid kaffet som vanligt.Efter lunchen var matte och jag fortfarande sams men sen körde det ihop sig lite. Vi gick på en promenad på eftermiddagen, och jag satt fint och väntade när vi mötte en boxer, men när vi mötte en liten rufsig hund kunde jag inte hålla mig så matte for i gatan igen. Det var tredje gången på bara ett par dagar, så nu har matte "tagit sin hand ifrån mig" som hon sa till husse. Hon vill inte ha "en sådan hund", så nu har jag bara husse, men han är ganska avmätt mot mig. Vi var ute på sena rundan nyss, och då hade han korta kopplet på så jag fick gå precis bredvid honom hela tiden. Han försöker nog lära mig nå´t... För säkerhets skull sa jag inte ett knäpp och tassade snällt vid hans sida när vi mötte den griniga cockisen som skällde och drog i sin husse som vanligt. Då fick jag en godis för att husse tyckte att jag gjorde rätt. Ensama kramar, Ludde

9 kommentarer:

Hillman sa...

Stackars, stackars Ludde, nu är det dags för lite uppfostran. Du får inte rusa fram till andra hundar, som du gör. Matte ska ta med sig en plastpåse som hon stoppar något som kan skramla i. Nästa gång ni går på promenix och du gör såna utfall, så ska matte kasta den framför dina tassar, aldrig på dig, bara bredvid. Då borde du lära dig att så får man inte göra.

Din matte måste gå med dig, annars kommer det inte att fungera. Så fort hon ser en hund, ska du sitta och där ska du sitta kvar tills hunden passerat eller försvunnit.

Hoppas att du har förstått, för fortsätter du så här så kommer din matte att få problem och det tror jag inte att ni vill ha.

Taxkramisar.

Stella sa...

Oj oj Ludde, inget roligt att vara i onåd... Min kompis Sacco har dragit i kull sin matte och min mormor flera gånger, hans matte har stukat både armar och ben, hon var faktiskt på väg att ge upp när hon fick en speciell sele, efter det går Sacco jättefint, hör av dig om du vill veta vad det var för sele så ska jag och matte ta reda på det.. Det är ingen sele som på något sätt gör ont vill jag påpeka...

Var nu snäll mot matte, du är ju världens goaste hund som har världens goaste matte o husse så det här måste ju fixa sig!!

Många kramar från oss i Borås

Rudi sa...

Men Ludde, din stackare! Det är ju hur jobbigt som helst när man är osams med matte! Kanske du kan blidka henne med ett grisöra... Föröka duger!

Lukas sa...

Det är inte lätt att vara så stor och stark, särskilt när man inte riktigt förstår konsekvenserna. Matte i gatan är aldrig en bra idé, inget för en annars så go Ludde.

Kramar och var rädd om matte. Du har ju bara en....

Giah sa...

AJAJ Ludde!!! Du måste vara rädd om matte!!!
Håller med det är klart matte med ska kunna gå ut med dig...Vi har ett sele som fungerar bra...Antidrag...Det funkade bra till vår schäfer som var starkare än matte ett tag ;) sen blev han lydigare och då behövdes det inte...Dahro fick prova på det oxå men jag har sluppit :)

Ett bälte runt midjan, som man fäster kopplet i är en annan ide...Tyngdpunkten blir lägre och hon står stabilare då...Finns att köpa med stötdämpning men matte nyttjar ett vanligt i läder :)
(Ibland har hon så ont att hon inte kan hålla oss med händerna)

Men DU MÅSTE oxå lära dig att INTE rycka ikull henne...Men lite hjälpmedel undertiden skadar inte!!!

Sigge sa...

Oj,oj Ludde!
Dra omkull människor är INTE bra!
Du ska lyssna på vad alla andra har sagt här ovan.
Så klart du fixar detta!

taxenmilton sa...

Uj Uj Ludde inte igen, nu får du skärpa dig tänk på att du är stor och stark. Ja har varit i onåd i dag åsso, men jag tror att hon(matten) är lite gladare nu, men jag kvällsmyser nog hos husse. Många Kramar till din matte och en till dej. Milton

strövelstorpslagottona sa...

Stackars dej och matte. Inte kul alls att vara i onåd. Men det är nog så att du har väldigt mycket hormoner som susar runt och då hänger hjärnan inte riktigt med. Ta råden som du har fått så ordnar sej allt till det bästa ska du se. Annars har vi en plats för dej här, säg det till matte.
pussar

Malte och Snoken sa...

men aj då, har matte farit i backen igen! kanske ett par rullskridskor till henne...nähe inte det.
Nä du får ta det lilla lugna med matten så hon tar tillbaka handen över dig för en matte är bra att ha förstår du! ta det vackert nu!
slafspussar med stänk