söndag 16 augusti 2009

Fiske på torpet

Min människobror Anders hade kommit på att han lovat gå på kalas den här lördagen, så jag fick rycka ut och hjälpa till med kräftfisket på torpet istället.Husse körde båten, och jag höll utkik. Matte åkte bil dit, för det skulle bli regn senare på kvällen och då är det inte så mysigt med att åka hem i båten.Husse betade på de fem mjärdarna med kycklingvingar och sedan satt vi i solen på bryggan och väntade på att klockan skulle bli fem.Jag har inte lärt mig gå i från stegen ännu, så jag tittade bara på när husse tog ett dopp.Däremot fanns det trevliga buskar att rota i.Där hittade jag en fin pinne som inspirerade mig att göra en kängurudans.Efter gemensam korvgrillning gick matte och jag in och tittade på teve medan husse satt och njöt på bryggan.När vi tog upp redskapen klockan elva hade vi blivit av med en mjärde, men fick tjugo kräftor i de fyra som var kvar. Förmodligen hade en motorbåtspropeller skurit av linan till flötet. Hej svejs från Storfiskarludde. PS. Det var bara 18 st (1 kilo) när vi kokade dom. Husse har svårt att räkna på nätterna. DS

8 kommentarer:

taxenmilton sa...

Sikken tur att hussen o matten har dej som kan hjälpa till med fisket. Grilla korv och få vara ute hela kvällen är inte helt fel. Du är verkligen ett fint kuttersmycke. Taxnos Milton

Malte och Snoken sa...

vilken fin galjonsfigur/hopp i land kalle du är på båten!! och kängurudansen är vi djupt imponerade av! den får du nästan ge kurs i!!
slafspussar

Sigge Svamphund sa...

Huuuuu enligt matte är kräftor nästan lika otäcka som j jag anser att ko och hästmonster är.
Just nu lider hon efter att ha plockat en massa svampar som stinker av skaldjur.

strövelstorpslagottona sa...

Vilken härlig kulkväll du har haft. Det är något speciellt med kräftfiske. Konstigt, men det blir alltid svårt att räkna en sån kväll.
pussar

Stella sa...

Vilken grann sjöbuse du är!!!

Verkar spännande det där med att åka båt och fiska kräftor, undrar om man får testa det nån gång..

Kramar på er!!

Hillman sa...

Du passar bra som galjonsfigur, jag är säker på att inget undgår dig, där du sitter och spanar. Jag är väldigt imponerad av dig, det märks att du är en stor och ståtlig tax.

Min husse kan få levande kräftor att somna, han ställer upp dem och stryker dem över ryggen så somnar de.

Taxkramisar.

Tessan med "pälsbollarna" sa...

MEN vilket tjusigt "kuttersmycke" du är!!
Tänk jag som formligen älskar att bada har inte gjort detta en endaste gång i år, vädret har varit å dåligt och när det väl varit varmt har man inte åkt iväg någonstans. Eller det finns inga bra hund/människobad som jag vet om.
Kräftorna ser läskiga ut;)modig du är som ville vara nära dom, du kunde ju fått ett litet "tjuvnyp" i nosen!
Puss på dig goding, hälsa flocken!

Ulla sa...

Så fin galjonsfigur har jag aldrig sett på en båt tidigare, och så fin du ser ut Ludde. Kräftorna sen, mums mums./ulla