lördag 15 oktober 2011

Runt sjön

Tog med matte och husse på en promenad runt sjön. Kunde nog behövas lite frisk luft eftersom det blev sent igår kväll.Det känns inte särskilt lockande att bada längre. Sånt överlåter jag med varm tass till Sigge och Abbe.Morsade på ett par hästar som stod och glodde vid vägkanten.Hjälpte matten plocka hallon.Matten trodde nog inte att hon skulle kunna plocka hallon i mitten av oktober när hon valde att plantera hösthallon i stället för "vanliga" förra sommaren.Sedan låg jag på altanen och såg förundrad på när hussen dödade alla fuchsior.I morgon ska han gömma krukorna i en stor hög med löv, för han tror att dom kommer att klara vintern där.Det återstår att se... Höstkramar, Ludde!

5 kommentarer:

Arlo sa...

Du har allt mycket att kolla in hemma hos dina panschisar. Fu!llt upp, ser jag. Nä, håll dig ifrån sjön nu, kan inte vara nyttigt att doppa sig i kallvattnet

Emma o Malte sa...

Vilken mysig promenad och dag! Och hallon såg ju smaskigt ut såhär en kall oktoberdag!
kramis

Vi i Kasperian sa...

Absolut fortfarande badväder - isen har ju inte lagt sig!!
Smaskigt med hallon - hur kunde du låta bli att hjälpa matten att plocka!? Hade jag aldrig klarat.
Fuchsior i lövhög - hm, ska bli intressant att höra i vår hur det gick.

Eva sa...

Underbart med hallon nu!
Jag tror nog att fuchsiorna kan klara sig utmärkt. Jag grävde ner några förra året och 2 av 3 klarade sig. Ska göra om det i år om bara de där baskade dräneringsgubbarna blir klara nå'n gång.

Hillman sa...

Uj, uj va du har det slitit, hoppsa att du får löneförhöjning för dä är du värd. Om hussen ska få de däringa växterna att överleva så måste han nog täcka med mera än lövisar. Cellplast ska visst vara bra, det finns ju i småa bitar oxå, sen löv uppepå och sist granris, då fixar det nog sig, hälsar matten.

Plocka hallon i oktober är inte varje år man kan göra, ytterst sällsynt är jag säker på.

Taxpussisar.