onsdag 13 januari 2010

Matvanor

Människomaten är nog inget större problem för mig. Indiska kryddningar hoppar jag helst över och jag får inte äta lök, nötter, choklad och socker. Allt annat äter jag med glädje. Vi såg just ett inslag på nyheterna att många hundar blir allergiska - troligtvis på grund av för rena bostäder och för "ren" mat. (torrfoder och liknande färdigmat) Risken att jag skulle bli allergisk är alltså synnerligen mikroskopisk. Lite skit rensar magen säger matte som bland annat åt jord som liten. När hon väntade mina människobröder åt hon med glädje råa jordiga potatisar, så hon är inte heller allergisk. Husse har aldrig brytt sig om några bäst före-datum, men han äter inte jord... Nattkramar, Ludde!

6 kommentarer:

Rudi sa...

Jaja, vi har alla våra idéer om vad som är gott och nyttigt att äta! Jord är väl nästa steg för min matte som är vegetarian är jag rädd. Fast billigt blir det ju förstås. Bara att gå ut och be mig lukra upp lite jord så kan hon skeda i sig. Fast det måste kanske bli varmare först...
Godnatt kram från Julita!

Kasper sa...

Idag fick jag lite ostomelett som efterrätt - det var väldigt gott. Fast mest äter jag det där torra, har ett par sorter som jag växlar mellan. Jag gillar den enda jättemycket. Fast det är klart - köttbullar ÄR bättre.Jag blir nog inte allergisk pga för ren bostad i alla fall!
Fast i morgon MÅSTE vi dammsuga, säger matte. Om det tycker jag inte.
Jaså, din husse äter inte jord. Men då har ju han och min matte nåt gemensamt - för det gör inte hon heller.
Hon har nåt gemensamt med din matte också - hon softar gärna på soffan! :)
Och du och jag, vi gillar ju att rejsa i snö, så vi har ju en massa gemensamt vi också.

(Jag har passat huset en massa idag, men nu orkar inte matte blogga åt varken sig själv eller mig - slömatte!!!)

strövelstorpslagottona sa...

Va, äter inte din husse jord? Det som är så smaskigt tycker vi. Fast mamsen är inte så glad när vi gräver efter det i gräsmattan. Det är nog ingen risk att vi blir allergiska heller. I alla fall inte av för välstädat hus.
friskispussar

Malte och Snoken sa...

Vi käkar massa snask ute så det är ingen risk att vi blir allergiska då. Matte kanske borde ut o käka lite jord hon brukar få utslag o grejer!!
slafspuss

Edith sa...

Min matte brukar också säga att lite skit rensar magen. Men jag vet inte om hon har ätit jord förstås. Jag äter mina kulor mest varje dag men matte lägger alltid på något gottigt ovanpå. Nospussar!

Hillman sa...

Bäst före ger ett hum men matte snosar alltid på allt men är hon minsta tveksam, så får rävis äta upp det. På så vis går inget till spillo, min matte är väldigt allergisk men hon tror det beror på en allt för renlig uppväxt. Jag och brorsan är i alla fall inte allergiska.

Taxkramisar.