måndag 16 januari 2012

Vilken soppa

Matte och husse gillar vardagsmornar alldeles väldigt mycket. Förmodligen för att dom inte behöver åka till något jobb utan kan ägna hela sin vakna tid åt mig.
Idag kom det lite vinter i pälsenmedan husse och jag gick på morgonpromenad. Dagen förflöt ungefär som vanligt. Det var först till middagen som det blev lite annorlunda för matte hade kokat jordärtskocksoppa som hon tyckte att jag skulle smaka på.
Hon hade garnerat fint med några bitar från en lammfiol.
Det var inte mycket soppa, sa jag.
Kan man möjligtvis få lite till?
Visst lilla gubben, sa matten och lade upp en något större portion.
Det var den godaste soppan jag nånsin ätit... Soppiga kramar, Ludde

9 kommentarer:

Grabbarna boys sa...

Jordärtskockssoppa ska vara bland det godaste som finns enligt vår husse.
Lyllos dig som fick smaka!!
Du har det allt bra du Ludde.
Vov från grabbarna boys!

Arlo sa...

Åh, min mattens värsta bästa mat om hon får välja. Men hon svär ve och förbannelse när hon skalar och skalar innan det blir soppa. Jag har aldrig fått smaka för hon tycker att det räcker med en som går och fiser efteråt...hehehe.

Emma o Malte sa...

Sån soppa har varken jag eller matte ätit nån gång. Men det ser himla smaskigt ut!!
Kram

Eva sa...

Tänk! Då blev vi två som skrev om soppor samma dag!
Kul att du gillade det så mycket! Nu vet ju matten då att hon ska tänka på dig redan när hon börjar laga nästa gång.
PUSS!

Hillman sa...

Din matte måste fått nåt om bakfoten, för om man får soppa på en flat tallrik så blir det ju ganska lite, hihi. Fast sån soppa har jag aldrig ätit men massor av andra sorter förstås, mitt liv är rätt långt och här äter vi allsköns mat, hihi.

Taxpussisar.

Sigge sa...

Ååååååååå säjer min matte, sån soppa är supersmarrig!
Men va sjutton hade du lappmögel hos dej, här kom det bara mängder med fullkomligt livsfarligt hälsovådligt regn

Gizmo sa...

Men åhhhh vad jag blev hungrig.. Det såg riktigt gott ut.. Det tycker matte också. Men samtidigt suckar hon.. VARFÖR? Jo för att HUSSEN i den här familjen inte vill äta ngt dylikt. Kräsen tvåbening, tycker jag.
Lite avundsjuk är jag allt på snön.
Här är det tö och isgata. Matte ser ut som en väderkvarn ibland *fniss*

Nisse sa...

Det är då ingen soppa jag smakat på, men kanske man skulle göra det tro... Hoppas du blev mätt i magen efter att du fick dig en till och en större portion. Du får hälsa att den första portionen hade nästan passat min mage :o)
Och du Ludde...Du passar mycket fint i lite snötäckt päls, det må jag säga.

Vi i Kasperian sa...

Åh, sån soppa som är så god! Sån måste matte göra, säger hon, och då ska jag få smaka.
Hon gjorde varm avocadosoppa idag (hade ganska många ätmogna avocados hemma). Men den blev inget vidare. Skulle göras på hönsbuljong, men vår buljong var inte så god. Matte kastar hela kartongen.
Fast jag åt gärna av den, Men naturligtvis ingen bild...