söndag 10 mars 2013

Onödig resa

Matte och husse har länge pratat om att handla kött i någon gårdsbutik precis som vi gjorde när vi var och tittade på strutsarna i somras. Vi har inte hittat några gårdar med försäljning i närheten men i Nynäshamn finns Nilssons Köttaffär som funnits i många år och verkade bra. När husse kollade öppettider såg han att det var nya ägare sedan i december men vi åkte dit ändå.
Jag väntade hungrigt utanför medan mina människor gick in. Matte tyckte att utbudet var magert i alla bemärkelser men fastnade för två skivor svensk entrecote för 299 kronor kilot. Tjejen som är delägare i butiken kunde inte berätta vilken gård köttet kom från och de små bitarna hon skar bort för att få jämna skivor, skulle inte kastas, sa hon när husse frågade. Hon visste mycket väl att jag satt utanför och kunde väl ha sagt: "Jamen ta dom till hunden". Visserligen var biffarna goda (Jag fick smaka av matte hemma.) men DIT åker vi inte igen!
Husse bar upp Agaphantusen ur källarens mörker och konstaterade att den överlevt vintern.
Soligt och kallt har det varit och jag tagit flera promenader i svampskogen.
Vi hade ett trevligt för-mello i lördags men när dom började sjunga fällde jag ned öronen och slumrade... Vintriga kramar, Ludde!

7 kommentarer:

Emma o Malte sa...

Vilken dålig service det verkade vara i den där butiken! Klart man bjuder Ludde på entrecote när man vet han sitter utanför! Kramis!

Eva sa...

Det verkar inte vara någon trevlig och bra affär det där nej.
Visst borde de kunna tala om var köttet kom ifrån. Och de borde definitivt haft vett att ge dig småbitarna!
Ser ut som om resten av dagen ändå blev bättre!
Gott så!

Vi i Kasperian sa...

När det blir vår på riktigt och isen gått upp, då ska du ta matte och husse med dig och åka till mig! För här i närheten finns en gårdsbutik som säljer lammkött. Från egenuppfödda lamm. Gården är ekologisk.
Men framför allt ska du och jag kuta runt och busa i strandkanten!
Matte lovar att det ska finnas åtminstone korv till oss då! Och nåt öra eller så.
Bra att agapanthusen klarat sig, hälsar matte.
Och jag för min del hade gärna varit med och firat för-mello på det där sättet! TJUSIGT upplägg där på brickan, hehehe, du såg väl till att ingen snodde örat! Så där flott blir ALDRIG jag serverad. Olika faller ödets lotter...

Laika sa...

Näe, fy för sådana tråkmånsar och sedan inte ens kunna säga vart köttet kommer ifrån. Tur att ni inte åker dit igen och vi behöver inte göra oss besväret att ens tänka tanken på att besöka den affären. Bra att du fick smaka hemma i alla fall :)

Åh vad härligt att se lite vårtecken som att agapnthusen får komma fram och att den klarat sig :) Underbart.

mufflo sa...

Sång och bubbel..inte dåligt.............

Kikkan sa...

Det var den snålaste affären jag har hört om..vadå inte ge överblivna köttbitar till Ludde. Vi har Borlänge besök denna vecka och det kom med en ordentlig bit Gustavskorv i deras baggage, tänker inte berätta om det till några av lokalbefolkningen.. Här äter man tydligen aldrig "totto" kött...men jag ska nog bjuda grannvovvarna på några skivor, tror deras husse vill smaka också, han har t.o.m. bett om att får vara med och äta surströmming nästa gång vi äter det. Inget Mello ♫♪♪♫ TV program här i lördags.. inte alls lika stort pådrag om det här. Hoppas kunna komma över till Frankrike i morgon, men det är snövarning och kommer det några mm av det vita, blir det total kaos här på vägarna

Melody and M.E sa...

En riktig köttaffär bjuder självklart på en smakbit till den som tvingas sitta kvar utanför och vänta i kylan!
Helt rätt att inte handla där flera gånger!
Puss från Melody