söndag 31 maj 2015

En lång vecka

Jag passade ju Olivia och Axel en hel vecka och det var både roligt och jobbigt.
Jag lade beslag på soffan i stora rummet där jag kunde ligga och kolla vad alla hade för sig.
Inte så konstigt att jag somnade som en stock när jag kom hem igen.
Husse och matte som passat på att åka till Portugal medan jag var borta hade köpt med sig fårost och Moscatel hem som dom tog fram igår men jag föredrog en ordentlig grisknorr i stället.
Hunden som vaktade de portugisiska fåren som gjort osten var jättestor och hade bara en liten hund som medhjälpare.
Matte klappade om medhjälparen och hälsade från mig.
Det var han som dessutom höll ordning på gårdens tupp.
Husse och matte bodde i den lilla byn Cascais, 30 km från Lissabon, där alla hundar var välkomna på stranden.
Tänk vilka härliga sandrullningar jag kunde ha gjort om jag varit med...
...fast jag hade nog blivit sjösjuk på trottoarerna.
Man var välkommen på kafé också.
En hund som var på promenad med sin husse kunde både bära sin boll och sniffa i buskarna samtidigt.
På flygplatsen träffade matte en russel som heter Sigge Bernadotte vars matte min matte hade jobbat tillsammans med för över tjugo år sedan.
Han flög med samma plan hem efter att ha jobbat som skeppshund i Karibien i tio månader. Knorriga kramar, Ludde!

7 kommentarer:

Laika sa...

Oj, vilket ställde det där Portugal verkar vara. Tror bestämt att du borde få följa med nästa gång, fast undvik trottoarerna för de blev jag också yr av att titta på.

Vi i Kasperian sa...

Tänk, så tacksamma alla måste vara hemma hos Axel och Olivia, som fått dig till hjälp en hel vecka! Snällt av dem att inte kräva dig kvar!!
Jaså, det var nära Lissabon som din matte och husse valde att roa sig på egen hand. Tur att de åtminstone SÅG en och annan hund, så att inte abstinensen blev alltför svår.
Skönt att de är hemma, så att ni är samlade igen.
(Matte hälsar - såna där trottoarer och gator är förfärliga, säger hon.)
Kasper

Arlo sa...

Nu får du ordna gruppresa till Portugal! För jag vill bada i havet och valla får och ha mig. Annars kan jag komma hem till dig så får du bjuda på portugisisk knorr.

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Tänk vilken svansviftandehund som kommer att möta er när du kommer hem efter en härlig resa.

Andra året i Hjo sa...

En grisknorr sulle en ha. Men köps aldrig grisknorr. Möjligtvis Knorrsoppa. Trista typer man bor med.

Sigge sa...

Gick nog ingen nöd på dej medan människorna roade sej i det där utlandet.
Trottoaren blir matte sjösjuk bara av att titta på. Måtte de aldrig skaffa såna i Malmköping

Kim sa...

Jobbat som skeppshund? Va många yrken det finns för hundar. Du är barnvakt, jag vallar får, polishundar finns ju, ledarhundar, terapihundar. Vilket yrkesliv vi har :-)